סוגי מכשירים – מדיק גרופ
מכשיר בתוך האוזן

מכשירי שמיעה תוך אוזניים

מכשירי שמיעה תוך אוזניים

מכשירי השמיעה התוך אוזניים מיוצרים בהזמנה מיוחדת על פי גודל וצורת תעלת השמע של המשתמש (התאמה אישית).  כל מכשירי השמיעה התוך אוזניים נבחרים ומותאמים על פי תוצאות בדיקת שמיעה עדכנית, בהתאם לצורכי המשתמש ובהתחשבות ברצון הלקוח.

 

מכשירי שמיעה תוך אוזניים קיימים בשלושה גדלים:

(CIC (Completely In the Canal – מכשירים זעירים הממוקמים בתעלת השמע

( ITC (In The canal – מכשירי שמיעה קטנים הממוקמים בתעלת השמע

(ITE (In The ear– מכשירי שמיעה הממלאים את אפרכסת האוזן.

 

מכשירי השמיעה התוך אוזניים ניתנים להתאמה לכלל האוכלוסיה הבוגרת אך יכולים לתת מענה מצוין גם לילדי בית ספר ולבני נוער. מדטכניקה אורתופון בשיתוף עם חברות SIEMENS  ו-REXTON  יצרה תוכנית ייחודית להתאמת מכשירי שמיעה לילדים ולנוער. במסגרת תוכנית זו ניתן בין השאר יעוץ וליווי מקיף של אנשי מקצוע, הנחה של 25% ממחיר המחירון ואחריות למשך 3 שנים על ה-Shell (המעטפת) של מכשיר השמיעה במקרה בו האוזן גדלה ויש להחליפו.

 

אנו מציעים מגוון גדול ביותר של מכשירי שמיעה תוך אוזניים הנותנים מענה לטווח רחב של ליקויים בשמיעה (החל מליקויי קל ועד ליקוי חמור בשמיעה). מכשירי השמיעה התוך אוזניים פועלים בעזרת הטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות ביותר ומאפשרים הבנת דיבור מיטבית, איכות צליל טבעית ונוחות שימוש מרבית. למכשירי השמיעה התוך אוזניים ניתן להוסיף  שלט רחוק המאפשר וויסות עוצמה והעברת תכניות שמע באופן מהיר ונוח. כמו כן ניתן להשתמש בממשק האלחוטי miniTEK/TEK המאפשר שמיעה איכותית והבנת דיבור טובה דרך הטלפון הנייד, מכשיר הטלוויזיה או כל מערכת שמע אחרת, ישירות באמצעות מכשירי השמיעה המותאמים אישית.

 

מדריך למשתמש

התאמה אישית – בתוך האוזן

 

מדריך למשתמש עבור כלל המכשירים התוך אוזניים 

מבית SIEMENS

 

לצפייה במדריך למשתמש  אנא לחצו

עברית- HEBREW

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

אנגלית- ENGLISH

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

ערבית – ARABIC

BTE/OPEN/RIC

מכשירי שמיעה מאחורי האוזן BTE

מכשירי שמיעה מאחורי האוזן ( BTE (behind The ear נבחרים ומותאמים על פי תוצאות בדיקת השמיעה, בהתאם לצורכי המשתמש ובהתחשב ברצון הלקוח. מכשירי השמיעה מאחורי האוזן מגיעים בגדלים שונים ובעלי עוצמות שונות ונותנים מענה לטווח רחב של ליקויים בשמיעה (החל מליקויי קל ועד ליקוי עמוק בשמיעה). מכשירי השמיעה מאחורי האוזן מבית SIEMENS  ו- REXTON מותאמים בהצלחה לכל הגילאים: תינוקות, ילדים, בני נוער ומבוגרים.

 

טכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת:

מכשירי השמיעה מאחורי האוזן פועלים בעזרת הטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות ביותר ומאפשרים הבנת דיבור מיטבית, איכות צליל טבעית ונוחות שימוש מרבית. מרבית דגמי מכשירי השמיעה מאחורי האוזן כוללים גם מנגנון   Telecoil  ומתחברים למערכות FM  אלחוטיות. ניתן להוסיף למכשירי השמיעה הללו שלט רחוק המאפשר וויסות עוצמה והעברת ותכניות שמע באופן דיסקרטי ונוח. כמו כן ניתן להשתמש בממשק האלחוטי TEK המאפשר שמיעה איכותית והבנת דיבור טובה דרך הטלפון הנייד, מכשיר הטלוויזיה או כל מערכת שמע אחרת, ישירות באמצעות מכשירי השמיעה המותאמים אישית.

 

מדריך למשתמש

לצפייה במדריך למשתמש  אנא לחצו

אנגלית- ENGLISH

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

עברית- HEBREW

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

ערבית- ARABIC


מכשירי שמיעה בהתאמה פתוחה (OPEN FIT)

מכשירי שמיעה בהתאמה פתוחה (Open Fitting) הינם קבוצת מכשירי שמיעה מקטגוריית המכשירים מאחורי האוזן ( BTE (behind The ear . כמו כל שאר מכשירי השמיעה, הם נבחרים ומותאמים על פי תוצאות בדיקת השמיעה ובהתאם לצורכי המשתמש. מכשירי השמיעה בהתאמה פתוחה מגיעים בגדלים שונים ובעלי עוצמות שונות ונותנים מענה לטווח

רחב של ליקויים בשמיעה (החל מליקויי קל ועד ליקוי עמוק בשמיעה). מכשירי השמיעה בהתאמה פתוחה מבית SIEMENS  ו- REXTON מותאמים בהצלחה לכל הגילאים: תינוקות, ילדים, בני נוער ומבוגרים.

 

טכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת:

מכשירי השמיעה מאחורי האוזן פועלים בעזרת הטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות ביותר ומאפשרים הבנת דיבור מיטבית, איכות צליל טבעית ונוחות שימוש מרבית. מרבית דגמי מכשירי השמיעה מאחורי האוזן כוללים גם מנגנון   Telecoil  ומתחברים למערכות FM  אלחוטיות. ניתן להוסיף למכשירי השמיעה הללו שלט רחוק המאפשר וויסות עוצמה והעברת ותכניות שמע באופן דיסקרטי ונוח. כמו כן ניתן להשתמש בממשק האלחוטי TEK המאפשר שמיעה איכותית והבנת דיבור טובה דרך הטלפון הנייד, מכשיר הטלוויזיה או כל מערכת שמע.

מדריך למשתמש

לצפייה במדריך למשתמש  אנא לחצו

אנגלית- ENGLISH

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

עברית- HEBREW

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

ערבית- ARABIC


מכשירי שמיעה בהתאמה פתוחה RIC

מכשירי שמיעה RIC הינם מכשירים מקבוצת מכשירי שמיעה מקטגוריית המכשירים מאחורי האוזן ( BTE (behind The ear . הייחוד של מכשירי השמיעה האלה הוא שהמגבר (Recieiver) נמצא בקצה הצינורית הנכנסת לתוך האוזן. כמו כל שאר מכשירי השמיעה, הם נבחרים ומותאמים על פי תוצאות בדיקת השמיעה ובהתאם לצורכי המשתמש. מכשירי השמיעה בהתאמה פתוחה מגיעים בגדלים שונים ובעלי עוצמות שונות ונותנים מענה לטווח רחב של ליקויים בשמיעה (החל מליקויי קל ועד ליקוי עמוק בשמיעה). מכשירי השמיעה בהתאמה פתוחה מבית SIEMENS  ו- REXTON מותאמים בהצלחה לכל הגילאים: תינוקות, ילדים, בני נוער ומבוגרים.

 

טכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת:

מכשירי השמיעה מאחורי האוזן פועלים בעזרת הטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות ביותר ומאפשרים הבנת דיבור מיטבית, איכות צליל טבעית ונוחות שימוש מרבית. מרבית דגמי מכשירי השמיעה מאחורי האוזן כוללים גם מנגנון   Telecoil  ומתחברים למערכות FM  אלחוטיות. ניתן להוסיף למכשירי השמיעה הללו שלט רחוק המאפשר וויסות עוצמה והעברת ותכניות שמע באופן דיסקרטי ונוח. כמו כן ניתן להשתמש בממשק האלחוטי TEK המאפשר שמיעה איכותית והבנת דיבור טובה דרך הטלפון הנייד, מכשיר הטלוויזיה או כל מערכת שמע אחרת, ישירות באמצעות מכשירי השמיעה המותאמים אישית.

מדריך למשתמש

לצפייה במדריך למשתמש  אנא לחצו

אנגלית- ENGLISH

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

עברית- HEBREW

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

ערבית- ARABIC

אקססוריז

אביזרי עזר למכשירי שמיעה

Mini-Tek

לצפייה במדריך למשתמש  אנא לחצו

אנגלית- ENGLISH

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

עברית- HEBREW

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

ערבית- ARABIC


eCharger

לצפייה במדריך למשתמש  אנא לחצו

אנגלית- ENGLISH

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

עברית- HEBREW

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

ערבית- ARABIC

שלט רחוק

לצפייה במדריך למשתמש  אנא לחצו

אנגלית- ENGLISH

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

עברית- HEBREW

לצפייה במדריך למשתמש אנא לחצו

ערבית- ARABIC

מכשיר בשילוב FM

שיבושי היגוי

היגוי

הגיה- הינה תהליך בו מופקים צלילי הדיבור. כאשר קיימים שיבושי היגוי – הכוונה לקושי שנוצר בהפקה תקינה ומדוייקת של צלילי הדיבור והחיבור ביניהם. התוצאה בעקבות ליקוי זה הינה פגיעה במובנות הדיבור.

 

ההתפתחות הפונולוגית, היא התפתחות צלילי הדיבור, מתרחשת בשלבים. בכל קבוצת גיל, אנו מייחסים רכישה טבעית של הגה (צליל) או מספר הגאים. כאשר אלה אינם נרכשים בשלב ההתפתחותי בו היו אמורים להיות מופקים באופן טבעי, יש לבצע אבחון אצל קלינאי תקשורת. הקלינאי תציע, במידת הצורך, טיפול להקניית הצליל החסר/המשובש.

 

ההגאים בשפה העברית :

  • תנועות – מתאפיינות בזרימה חופשית של האוויר במסלול הקול. קיימת ויברציה של מיתרי הקול, כאשר השוני בין התנועות השונות מתקבל מצורת חללי התהודה, גובה הלשון, קדמיות הלשון ועיגול השפתיים.
  • דו-תנועה – חילוץ מהיר מתנועה אחת לשנייה בזו אחר זו. לדוגמא המילה אילת (eilat).
  • עיצורים – חסימה מלאה או חלקית של איברי ההיגוי במסלול הקול (Vocal Truct) עם/בלי השתתפות של מיתרי הקול.

לאורך המסלול הקולי, איברי החיתוך חותכים את זרם האוויר במקומות חיתוך שונים. בהתאם למקומות חיתוך אלה, אנו מחלקים את הצלילים לקבוצות :

  • צלילים שפתיים – b,m
  • צלילים שפתיים שיניים – f,v
  • צלילי לשון-מכתש – d,l,s
  • צלילי לשון-חיך קשה – y
  • צלילי לשון החיך הרך – g,k,r,x
  • צלילי מיתרי הקול – a,h

אופני חיתוך :

בכל מקום חיתוך קיימים מספר אופנים להפקת הצליל:

  • הגאים פוצצים – חסימה מלאה של מסלול הקול ושחרור, כמו בצליל p.
  • הגאים חוככים – חסימה חלקית של מסלול הקול.
  • הגאים אפיים – בהגאים אלה קיים מעבר אוויר דרך האף.

קוליות :

קוליות הינה הרטטה של מיתרי הקול בעת הפקת העיצור. העיצורים בעברית מחולקים לצמדים, המופקים באותו מקום חיתוך ובאופן חיתוך דומה ונבדלים זה מזה בקוליות שלהם.

דוגמאות לזוגות צלילים קולי/לא קולי:

  • k – g.
  • s – z.
  • p – b.

שיבושי היגוי :

קיימים שני סוגים של שיבושי היגוי :

  • החלפה עקבית של צליל מסויים בצליל אחר, למשל י' במקום ל'.
  • החלפה לא עקבית של הצלילים. צליל אשר נשמע במילה מסויימת, מושמט במילה אחרת או צליל שמוחלף בשילובים שונים בצלילים שונים.

בגילאי שנה עד שלוש, ילדים משתמשים בתהליכים אלו על מנת לפשט ולהקל על תהליך ההיגוי. בגילאים צעירים הם עשויים להיות טבעיים ותקינים. בכל מקרה של שיבושי היגוי רצוי לפנות לקלינאי תקשורת על מנת לאבחן ולבדוק מהם התהליכים הפונולוגיים, האם הם מתאימים לגילו של הילד, ומה מידת המובנות שלו.

המיומנות הנדרשת לצורך הפקת היגוי תקינה:

  • שליטה מוטורית  – טונוס שרירים תקין ותכנון מדוייק של שרירי איברי ההיגוי, תנועתיות טובה ומהירה.
  • תפישה שמיעתית – אבחנה שמיעתיתבין צלילים הדומים בתכונותיהם.
  • זכרון שמיעתי – על מנת לזכור רצפים של הגאים (לצורך הפקת מילים ארוכות בעיקר).
  • יכולות תחושתיות תקינות – לצורך בקרה על ההפקות ועל איברי ההיגוי. קושי במיומנות זו נראה אצל ילדים עם ריור מוגבר, עם קשיי אכילה ובליעה של מרקמים של מזון וכדומה.
  • יכולת קוגנטיבית מתאימה לגיל – לצורך אינטגרציה של המידע.

טבלת רכישת ההגאים בעברית (לביא, 1978)

העיצורגיל הרכישה
ב,מ,פ,נ,י,ח3:0
ק,ל3:6
ת,ג,ר4:0
ד5:0
ס,ז,ש,צ,ו5+

טבלה זו מתארת את גיל הרכישה הטבעי של כל עיצור. הטבלה נבנתה על סמך תצפיות שנעשו בגנים, אך אין להסתמך רק על נתוני הטבלה. בכל מקרה של התלבטות ההורה, כדאי שאיש מקצוע מנוסה יעריך את יכולת ההגייה של הילד בהתחשב במכלול הגורמים – סוג השיבוש, כמות השיבושים, סך מובנות המבע כולו ועוד.

מכשיר לילדי ביה"ס

 

התאמת מכשירי שמיעה לילדים בגילאי ביה"ס

ילדים בגילאי ביה"ס מהווים אוכלוסיה ייחודית כאשר נשקלת עבורם התאמת מכשירי-שמיעה. צורכיהם  ויכולותיהם שונים מאלו של קבוצות גיל אחרות כמו תינוקות או מבוגרים. בבואנו לבחון צרכים ויכולות אלו, נראה כי  ניתן לחלק את ילדי ביה"ס לשתי תתי-קבוצות :

  1. ילדים צעירים.
  2. מתבגרים.

 

לכל אחת מהקבוצות הללו ישנם צרכים ייחודיים משלה. ילדים, בשונה ממבוגרים, נמצאים רוב שעות-היום בסביבה שמיעתית קשה ומשתנה. כיתת ביה"ס הינה בעלת תנאים אקוסטיים קשים. בכיתה עצמה קיים מגוון רב של רעשים, כמו תזוזת כסאות, רשרוש ניירות, לחשושי הילדים, מוזיקת-רקע לעיתים. הילד אף עובר במהלך יומו בביה"ס מסביבה אקוסטית אחת לשניה: מכיתתו לחצר ביה"ס או לאולם הספורט, בו בדרך כלל  קיימת רמת הדהוד גבוהה. הילד לקוי-השמיעה המשתמש במכשירי-שמיעה מתקשה אף יותר משאר הילדים בתיפקוד בתנאים אלו.

 

א. השוואה בין הילד הצעיר בגילאי ביה"ס היסודי לעומת המבוגר בעל השמיעה תקינה:

 

אצל הילדים קיימות יכולות התפתחותיות שונות מאלו של מבוגרים. מחקרים רבים השוו בין תפקודם של ילדים צעירים לעומת מבוגרים, ונמצאו הבדלים ניכרים בין אוכלוסיות אלו:

 

  • ילדים צעירים (גילאי 5 עד 8 שנים) זקוקים לרמת-נשמעות audibility רבה יותר של הסיגנאל על-מנת להשיג תוצאות בדומה למבוגרים במבחני תפישת משפטים. הבדלים אלו בין מבוגרים לילדים הם בולטים יותר עבור עוצמות שיחה חלשות או לדיבור ממרחק  Stelmachowicz, Hoover, Lewis, Kortekaas & Pittman, 2000 .
  • ילדים בגילאי 5 עד 10 שנים זקוקים ליחס טוב יותר ( SNR ) בין עוצמת הקול של המורה לרעש הסביבתי  על-מנת להצליח בדומה למבוגרים במבחני זיהוי מילים, בעיקר על רקע רעש מתחרה של שני דוברים   (Hall, Grose, Buss, & Dev, 2002).
  • ילדים עד גיל ההתבגרות משיגים תוצאות זיהוי צלילים נמוכות יותר יחסית למבוגרים בתנאי-סביבה קשים, כאשר קיים הדהוד ביחד עם רעש. יכולתו התפישתית שמיעתית של הילד שונה מזו של המבוגר במשימות הדורשות דיסקרימינציה או זיהוי שינויים עדינים במסר השמיעתי הנשמע. קושי זה נובע מהעובדה שילדים זקוקים לאנרגיה אקוסטית רבה יותר ממבוגרים לשם ביצוע אופטימלי של  מטלות אלו. השפעת ההדהוד עם הרעש מפחיתה את כמות המידע האקוסטי הזמין לילדים ולמתבגרים לשם זיהוי דיבור (Johnson C.E., 2000)  .
  • ילדים אינם יכולים לנצל במלואם את יתרונות ההקשר הסמנטי. ככל שמידת הניבוי של המשפט גבוהה יותר, אחוז זיהוי המילים ברעש משתפר אף הוא אצל ילדים ומבוגרים גם יחד. יכולתם של הילדים לפענח מילים על רקע רעש ירודה, עבור אותם תנאים, בהשוואה למבוגר. הפער גדל בעיקר ככל שרמת הניבוי של המשפט עולה. כלומר, הם מנצלים פחות את רמזי ההקשר והמשמעות לשם הבנת המשפט  Elliott L.L. 1979 , Nittrouer & Boothroyd, 1990.
  • לילדים יכולת נמוכה יותר לעשות שימוש יעיל ברמזים אקוסטיים – כלומר הם מנצלים פחות ממבוגרים הבדלים ודקויות הקיימים במידע השמיעתי, העוזרים בהבנת המשמעות.  (Nittrouer 1996 , Mayo & Turk 2004).
  • היכולת למקד תשומת-לב (selective attention) גם היא שונה בין הילד למבוגר: רגישותם של ילדים לקיומו של גירוי חדש או שונה היא נמוכה מרגישותם של מבוגרים. עם זאת, נמצא שיפור התפתחותי ביכולת לכוון באופן אקטיבי ולשלוט בקשב השמיעתי (Molholm, Christodoulou, Ritter & Cowan, 2000.
  • לילד הצעיר יש יכולת שיתוף פעולה מוגבלת, וכן גם יכולתו לדווח על תחושותיו עם מכשירי-השמיעה. מהילד הצעיר נוכל לקבל פחות מידע באשר לנוחות השמיעה עם המכשירים, איכות-הצליל, מובנות הדיבור, עוצמות חזקות אשר מפריעות לו במצבים שונים או נוחות שמיעה וכו'.

 

ב. המתבגר לקוי השמיעה בגילאי חטיבת הביניים והתיכון:

 

בגילאים אלו יש להשקיע זמן ומאמצים יתרים על מנת להביא להכרה בצורך בשימוש במכשירים. על המשפחה והצוות המטפל להיות רגישים מאד לצורכי המתבגר מעבר לצרכיו השמיעתיים, ולהבין את שיקוליו החברתיים בבחירת גודל מכשירי השמיעה שלו.  בהתאמת מכשירי-שמיעה למתבגר, יש לשקול היבט אסתטי וחברתי משמעותי מאד. המתבגר מושפע מאד מהדרך בה הוא נתפש בעיני חבריו, ולעיתים מעדיף שלא להשתמש במכשירי שמיעה ובלבד שלא ייתפש כחריג. גם לשימוש במערכת ה – FM יש לעשות הסברה נכונה, מכיוון  שלשימוש במערכת שכזו על המתבגר בעצם "להכריז" על ליקוי-השמיעה שלו בפני חבריו ובפני המורה.עם זאת, תמיד יש לשקול מהם "הקווים האדומים" שלנו ועד כמה ניתן לוותר למתבגר. כלומר בהתאם להבנת צרכיו, לנסות להשיג ממנו הסכמה להתקרב ככל האפשר למה שבאמת זקוק. לדוגמא: אם זקוק למערכת FM ו"התפשרנו" על כך, אזי לנסות ולא להתפשר על גודל המכשירים להם הוא זקוק מבחינת טווח ההגברה: ( BTE / ITE / ITC ). למרות ההבדלים הניכרים בין הילד למבוגר, עדיין עומדות בפנינו מטרות דומות בהתאמת מכשירי-השמיעה לאוכלוסיות אלו (Boothroyd A. , 2000) :

 

  • שמיעת דיבור שקט בעוצמה מספקת, ודיבור ממוצע בעוצמה נוחה .
  • הימנעות מעוצמות חזקות מדי ומסיכון לנזק שמיעתי. כאן יש לשקול הגבלת עוצמת המכשיר וכן טווח Volume Control במכשירי-השמיעה. לילדים בגילאי ביה"ס אין הכרח לתת מכשירים עם VC אוטומטי, אך רצוי לתת להם טווח-VC מצומצם על מנת להימנע מהגברה חזקה מדי, שעשויה לגרום לנזק שמיעתי.
  • שמירה על מובנות דיבור ואיכות צליל מירביות.
  • יש לשמור על השגת המטרות הללו גם בתנאי סביבה משתנים של דובר, אקוסטיקה, רעש סביבתי והידהוד.מיד לאחר איתור הירידה בשמיעה, יש חשיבות רבה להתאמת מכשירי-שמיעה במהירות האפשרית. כך התהליך השיקומי הכולל של הצוות האודיולוגי והצוות המשקם יחל בהקדם.

 

התאמת מכשירי השמיעה – תהליך בעל  ארבעה שלבים:

 

  • שלב ההתוויה (Prescription): קביעת תכונות רצויות מהמכשיר, המתבססות על מידע לגבי הנבדק וידע על האקוסטיקה של דיבור ורעש. בשלב זה משתמשים בנוסחאות התאמה שונות, המציבות גרף-מטרה לביצועי המכשיר. הנוסחאות המקובלות כיום להתווית-מטרה במכשירים הדיגיטליים הינן  DSL I/O וכן NAL NL-1.
  • שלב הבחירה (Selection): מציאת והתאמת מכשיר שמיעה כך שיתאים להתוויה (קרוב ככל האפשר  לנוסחת ההתאמה) . רצוי לבחור במכשירים שאינם בגבול-העליון של יכולת ההגברה שלהם, על-מנת שניתן יהיה לכווננם ולהגבירם במידה ויחול שינוי במצב-השמיעה.
  • שלב האימות (Verification): בחינת ביצועים אקוסטיים על הילד, כדי לוודא שמטרות ההתוויה אכן הושגו.
  • שלב הביסוס (Validation): התהליך בו ייקבע האם ההתוויה היתה מתאימה מלכתחילה, כלומר האם היכולת השמיעתית שהשיג הילד אכן הגיעה לרמתה המירבית. לשם התווית מכשירי השמיעה יש לקבל מידע מלא על הילד והמשפחה, יש לערוך בדיקת-שמיעה מקיפה, וטימפנומטריה, לקבל מידע על תנאי-הסביבה בה חי הילד, העדפותיו, וכמובן – יכולות כלכליות של המשפחה.

 

בבואנו לבחור מכשירי-שמיעה, נתייחס למספר תכונות חשובות שיש לחפש במכשירים :

 

  • כיום, בעידן הדיגיטלי, יש לבחור במכשירי-שמיעה דיגיטליים, המאפשרים התאמה גמישה, אישית ומדוייקת יותר.
  • שימוש בהגברה מרובת-ערוצים, המאפשרת כוונון עדין יותר של המכשירים.
  • מערכות רב-ערוציות של דחיסת-צליל: מאפשרות נוחות-שמיעה של קולות חזקים, תוך שימור נוחות- שמיעה של  קולות דיבור חלשים וממוצעים.
  • מערכות זיהוי והדגשת דיבור יחסית לרעש .
  • מערכות מניעת Feedback.
  • אפשרות חיבור המכשיר למערכות FM, המאפשרות גישה טובה יותר למידע שפתי באמצעות גישור על מרחק בין הדובר למאזין , ביטול תנאים אקוסטיים גרועים, ושיפור יחס דיבור-רעש.
  • ניתן לשקול שימוש במיקרופונים כיווניים, המשפרים יחס דיבור-רעש , אם כי אצל ילדים צעירים רצוי לבחור במיקרופונים כיווניים-אדפטיביים אוטומטיים בלבד (בהם המכשיר עובר באופן עצמאי בין מיקרופון כיווני לסביבתי בהתאם לדגימת הסביבה שעושה המערכת), על מנת למנוע מהילד לעשות שינויי תוכניות במכשיר מתוך חוסר ידע או מיקריות. מיקרופונים כיווניים-אדפטיביים עשויים לתת מענה טוב במקרים בהם תנאי ההאזנה הינם קשים ויש קושי להשתמש במערכת FM. לדוגמא: הסעות בית ספר או אוטובוס, שם אין דובר עיקרי קבוע ויש קושי בהעברת מיקרופון ה-FM מדובר לדובר. מצבים דומים הם עבודה קבוצתית בכיתה, קפיטריה, מסעדה, מסיבה – בכל אלה יש יתרון למיקרופונים כיווניים על פני מערכת FM.

 

יש לציין מספר שאלות הקיימות בנושא זה אצל ילדים:

 

  1. האם ילדים יתמקדו בדובר עם העיניים או עם הראש ?
  2. האם בזמן כתיבה הם ירימו את ראשם כדי להקשיב?
  3. האם יש מצבים רבים בהם המורה אינה פונה ישירות אל הכיתה (בזמן רישום על לוח תוך כדי דיבור)?

 

בכל המצבים הללו מערכת המיקרופונים הכיווניים אינה עובדת בצורה המיועדת לה, ובכך משפיעה על התיפקוד השמיעתי של הילד. ההתערבות-השיקומית של הילד חייבת להיעשות תוך הסתכלות שלמה על צרכי הילד ומשפחתו :

 

  • טיפול ומניעה של הישנות של דלקות-אוזן תיכונה.
  • בחינת מודעות המשפחה והילד ללקות-השמיעה.
  • הערכת נכונות הילד להרכיב מכשירי-שמיעה.
  • הערכת נכונות הילד לשימוש במערכות FM בגילאי ביה"ס.
  • ניתן לשקול התאמת מכשירים מאחורי האוזן או בתוך האוזן, בהתאם למידת הירידה בשמיעה, ובהתאם לנכונות לקבל את הצורך במכשירי-שמיעה למול ההיבט האסתטי חברתי.

 

המשפחה צריכה לקבל מידע מלא הן לגבי הפתרונות השיקומיים, והן לגבי זכויותיו מול הממסד וכן לגבי ארגונים התומכים בשיקומו. לאחר בחירת המכשירים וכוונונם, יש לאמת את תוצאות ההגברה. השלב הבא הינו שלב ביסוס-ההתאמה. בשלב זה מעורב באופן שוטף הצוות המשקם את הילד, כמו גם ההורים והצוות החינוכי. הורי-הילד מהווים מקור מידע משמעותי באשר לתיפקודו לאחר התאמת מכשירי-השמיעה, והם אלו שמונחים לשים לב לשינויים בתגובותיו של ילדם:

 

  • האם הילד רגוע עם המכשירים ?
  • האם מעוניין להרכיבם במהלך היום ?
  • האם חל שיפור בתיפקודו בביה"ס ובהישגיו הלימודיים ?
  • האם הוא סובל מעוצמת ההגברה של המכשירים ?

 

הצוות המקצועי המשקם והצוות החינוכי, העוקבים אחר התקדמותו של הילד, מספקים מידע לגבי תפקודו עם המכשירים. לאחר מכן יש לעשות כוונון נוסף של המכשירים, ושוב בחינה מחדש של תיפקודו-השמיעתי ע"י הצוות המשקם וההורים.

 

 

לסיכום, בהתאמת מכשירי-שמיעה לילדים צעירים בגילאי ביה"ס, רצוי לבחור במכשירים דיגיטליים המערבים טכנולוגיות מתקדמות. זאת משום שתנאי-הסביבה בהם נמצאים הילדים רוב שעות היום הינם תנאים קשים להאזנה, בעלי רעש סביבתי רב ממגוון סוגים. במכשירים הדיגיטליים ניתן להדגיש קולות דיבור חלשים ומרוחקים באופן נוח, ובכך לאפשר לילד הצעיר רמת נשמעות (audibility) גבוהה יותר של הדיבור בהתאם ליכולותיו ההתפתחותיות.בהתאמת מכשירי-שמיעה למתבגר, אנו מחוייבים בהתייחסות רגישה מאד לצרכיו האסתטיים והחברתיים, כמו גם לצרכיו השמיעתיים.

 

תהליך השקום-השמיעתי כולו צריך לכלול צוותים ממספר תחומים : צוות אודיולוגי, צוות חינוכי, צוות משקם, וכמובן משפחתו של הילד. כל אחד מן הצוותים תורם את תרומתו הייחודית לשיקום מתוך ראיית היבטים שונים של צרכיו הייחודיים של הילד, ולמען שיקומו השלם ביותר.

 

אנא פנו אלינו לקבלת מידע נוסף או לשם השתתפות בסדנאות התאמת מכשירי שמיעה לילדים


Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support